Gå tillbaka

Tillväxt

2017-03-05

Det är redan mars, tredje månaden utav årets tolv. Juli är död, likaså halva december. Det gäller att verkligen step it up om man ska nå målen för 2015. Vårt mål är att växa.

Merförsäljning är en smart och enkel metod för att bedriva en fortsatt lönsam verksamhet. För vad är effektivare än att befintliga kunder, som redan bearbetats och sålts in, fortsätter att vara kunder? Många lägger ju krutet på nyförsäljning, man ser sin säljorganisation som en nykundsmaskin, det handlar om hög aktivitet och många avslut. Självklart är detta viktigt för att växa som företag men desto viktigare är det att inte tappa befintliga kunder, för hur ska man växa om ens kunder försvinner titt som tätt? Det är viktigt att jobba med CHURN, att behålla sina kunder och att de dessutom är nöjda. Kopplar du dessutom på merförsäljning så har du lagt in den högre växeln som skapar tillväxt.

Det är alltid lättare att få en befintlig kund som redan bestämt sig för att köpa av dig att köpa mer. Det är mycket mycket lättare än att få en helt ny kund att säga ja från början. Merförsäljningen kommer av sig själv när du som ansvarig för din kund fokuserar på att vara lyhörd. Jobba för en god relation och lyssna efter kundens behov och önskemål. Låt er affärsrelation vara dynamisk – alla utvecklas och även så kundens behov. Har kunden stort förtroende för dig kommer kunden berätta när ett behov uppstår.

Merförsäljning är när 1+1=7. Merförsäljning ska involvera alla på företaget – även de som inte går under titeln ”säljare”. Jag tror på merförsäljning under 2015 för att skapa en effektiv tillväxt.

Vill du veta mer?

Lämna namn och nummer så ringer vi upp dig!