Gå tillbaka

Vilka frågor ställer du?

2015-04-14

En av de viktigaste nycklarna inom försäljning är att ställa rätt frågor. Att ställa tankeväckande och välformulerade frågor. Många av er är redan medvetna om tyngden i att ställa rätt frågor och att vara beredd med rätt frågor i ditt säljsamtal, ändå verkar många titta mer på Nyhetsmorgon och Robinsson Love Edition snarare än att lägga tiden på att utveckla nya, innovativa frågor som skapar intresse. Trots att dina frågor kan vara det som avgör om du ska kunna köpa ny lägenhet, åka på semester eller investera i den där bilen du så länge drömt om.

Vi alla bör ha en lista i fickan över 25 frågor (eller mer) som vi är helt säkra på att våra prospekt inte hört förut och ännu mer säkra på att våra konkurrenter inte ställer sina kunder. Ju mer uttänkta, unika och pricksäkra frågor desto mer kommer kunden respektera dig. Allt handlar om att skapa en reaktion, få kunden att tänka till och reflektera över vad du just sagt.

Och vad händer när kunden respekterar dig? Desto högre respekt kunden har för dig desto ärligare är han/hon i er dialog, vilket innebär att du i större grad får reda på nycklarna i er säljdialog som får kunden att köpa. Istället för att invändingarna handlar om tidsbrist och budgetar får du reda på kärnan i beslutet, vad som på sista raden kommer göra att kunden faktiskt köper av dig.

Sekunden du och ditt prospekt påbörjat er dialog börjar denne att bestämma hur mycket han/hon gillar dig, litar på dig, respekterar dig… Ja du fattar. Alla dessa faktorer lägger grunden för beslutet om att köpa av dig. Du kan, och SKA, påverka den processen genom att ställa smarta frågor. Hur gör du det? Genom att vara förberedd. Sätt igång och skriv din lista redan nu, och fortsätt jobba på den dagligen!

Sell your ass off people!

Vill du veta mer?

Lämna namn och nummer så ringer vi upp dig!